پیش گفتار:
توصیه نامه آکادمیک حرفه ای و نگارش توصیه نامه در قسمت اول، به پارامترهای مهمی که شما به عنوان یک دانشجوی علاقمند به ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی در خارج از کشور بایست در نظر داشته باشید، اشاره می کند. و هر قسمت به صورت کلی تشریح می شود.
دیهارینی پارتاساراثی (Dharini Parthasarathy) تنها سال اول تحصیل خود را در دانشگاه نیویورک تکمیل کرد و در آنجا تحصیلات دانشجویی خود را به مدرک کارشناسی ارشد ارتقا داد. علی رغم اینکه در دوران تحصیلی کارشناسی، در رشته STEM تحصیل کرد اما هدف و شور و شوق خود را برای حمایت از دانش آموزان و ایجاد مسیرهایی موفقیت ایشان جهت رسیدن به کالج را پیدا کرد. و تصمیم گرفت که در مقطع کارشناسی ارشد رشته ی هایر اجوکیشن و امور دانشجویی (Higher Education and Student Affairs) را انتخاب کند. در اینجا او راهنمایی ها و استراتژی هایی را برای دریافت توصیه نامه های کارا و موثر برای برنامه های تحصیلات تکمیلی به دانشجویان بین المللی ارائه می دهد.
اولین گام در فرآیند تهیه توصیه نامه، انتخاب توصیه کننده مناسب (یک شخص ثالث) است. توصیه نامه می توانند نقش بسیار مهمی در تصمیم گیری در مورد پذیرش شما ایفا کند، بنابراین شما باید آن را با دقت انتخاب کنید.
مقدمه:
توصیه نامه ها معمولا جهت اخذ پذیرش تحصیلی از هر کالج یا دانشگاه در خارج از کشور، دریافت فاند و بورسیه تحصیلی، و یا حتی درخواست پوزیشن شغلی بسیار حیاتی اند و کاربرد دارند. توصیه نامه نگاهی است اجمالی به چگونگی دیده شدن شما در نظر شخص دیگری که شناخت کافی از شما، شخصیت شما و برجستگی های شما دارد. به طور معمول، تمامی نوشته های آکادمیک برای اپلیکیشن اپلای در هر برنامه تحصیلی؛ توسط شخص دانشجو نوشته می شود. (مانند بیانیه شخصی، انگیزه نامه و رزومه). یک دانشجو از طریق نوشتن آنها توانایی تحصیلی و دیگر برجستگی های خویش (مانند نمرات آزمون و امتیازات تست های زبان) را به طور عینی توضیح می دهد. اما توصیه نامه روایت ذهنی یک شخص ثالث است و دیدگاهی کلی تری و چند بعدی را درباره دانشجو و عملکرد وی بیان می کند.
با این حال، تقاضای توصیه نامه یکی از سخت ترین بخش های پرونده درخواست تحصیلات تکمیلی من بود.:
اهم دلایل دشواری تهیه توصیه نامه برای من:
- یک، من مجبور بودم درخواست خودم را به مرجع (توصیه کننده) بسپارم. و کاملا مطمئن نبودم درخواست های من مورد پذیرش توصیه کننده قرار می گیرد یا نه. و این به من احساس آسیب پذیری و نا امنی می داد!.
- دو، همیشه احساس می کردم که من کنترل یک قسمت بسیار مهم از درخواست پذیرش تحصیلی ام را به یک شخص ثالث سپرده ام. و از سویی کاملا مطمئن نبودم که مراجع من چگونه پاسخگو هستند.
- و سه، اینکه من حتی نمی دانستم که رابطه ای بین من و مرجع من باید به چه شکل تعریف شود. توصیه کننده من به چه میزان اطلاعات در مورد من و عملکرد من نیاز خواهد داشت.
اکنون سال ها از آن زمان گذشته است. و من هم اینک به دانش آموزان و دانشجوهای بسیاری برای رسیدن به کالج یا دانشگاه مورد نظرشان، راهنمایی و مشاوره می دهم. در این مقاله، من برخی از چالش هایی را که با آن روبرو بودم، و در طی سال ها تجربه، توانسته ام راه حل های کاربردی برای آنها بیابم را با شما به اشتراک خواهم گذاشت. و فرایند روشنی برای درخواست توصیه نامه موثر از مراجع معتبر را ارائه خواهم کرد.با نگاه های گرم و جذاب خود با من همراه باشید 🙂
مراجع خود را با دقت انتخاب کنید
اولین گام در این فرآیند، انتخاب یک توصیه کننده مناسب است. همانطور که ذکر شد.، شما یک جزء مهم از پروسه درخواست پذیرش تحصیلی خود را به یک شخص ثالث واگذار می کنید. توصیه کننده و توصیه نامه ای که او برای شما نگارش می کند.، می توانند نقش مهمی در تصمیم گیری کمیته ارزیاب پذیرش تحصیلی یا اعطای فاند و بورسیه تحصیلی به شما؛ ایفا کنند، بنابراین شما باید آنها را با دقت انتخاب کنید. در هنگام انتخاب مراجع (توصیه کننده ها)، موارد زیر را در نظر بگیرید:
مرجع شما باید به خوبی شما را بشناسد. از درخواست به اساتیدی که فقط یک درس را با آنها گرفته اید اجتناب کنید. همچنین از اساتیدی که تنها چند بار با آنها صحبت داشته اید نیز درخواست نگارش توصیه نامه نکنید. اساتیدی که ایده خوبی از شما و عملکرد تحصیلی شما دارند. گزینه مناسبی هستند.
مرجع شما باید بتواند یک نگارش مثبت از شما و عملکردتان ارائه دهد. اگر به این مهم شک دارید، از درخواست از آن توصیه کننده اجتناب کنید. انتخاب یک مرجع نا مناسب و منفی، میتواند در روند اخذ پذیرش تحصیلی یا دریافت فاند، علیه شما کار کند. تا به نفع شما! مرجع شما باید در زمینه تخصصی خود معتبر و تا جای ممکن شناخته شده باشد. در ادامه چند توصیه کاربردی ارائه می شود.
مراجع خود را به صورت جداگانه تفکیک کنید
هنگامی که شما لیستی از مراجع بالقوه داشته باشید.، آنها را از لحاظ رتبه علمی، حرفه ای و شخصی جدا سازی کنید. هر مرجع می تواند به جنبه های مختلف از شخصیت و قابلیت های شما اشاره کند. و از شما تصویر یک دانشجوی قابل و مناسب پوزیشن مورد نظر، ارائه دهد.
از مراجع علمی خود بخواهید که درباره نقاط قوت شما در کلاس درس بنویسد. و احتمال موفقیت شما در آن برنامه را با ذکر آن نقاط قوت توضیح دهد. از مهارت های مرتبط و اهداف آکادمیک بلند مدت شما بنویسد.
مراجع حرفه ای (کارفرماها) می توانند به اهداف حرفه ای شمادسترسی داشته باشند. و در مورد هر گونه تجربه ای که در آن زمینه تخصصی دارید، بنویسد. توصیه کارفرما در مورد بکار بستن عملی از تئوری های آموخته شده در دانشگاه یا مدرسه می تواند نقش بی بدیلی در ایجاد دید مثبت در ذهن کمیته ارزیاب ایفا کند. ذکر دستاوردها و پتانسیل های بالقوه شما پارامتر مهم دیگر است که نبایست از ارائه آن در توصیه نامه غافل بود.
در نهایت مراجع شخصی، می توانند درباره شخصیت شما، توانایی های رهبری و کار تیمی، توانایی حل مسئله و تصمیم گیری در لحظات بحرانی و همه آنچه که شما را برای ارزش ها و ماموریت های برنامه، مناسب می سازد صحبت کنند.
(همانطور که منابع شما را جدا می کنید، در نظر داشته باشید که یک مرجع می تواند به چند دسته تقسیم شود.
توجه به نیازمندی های برنامه انتخابی (Requirements to be eligible to apply)
اگر توصیه نامه را برای اخذ پذیرش تحصیلی می خواهید.، برنامه انتخابی خود در دانشگاه خارجی را به خوبی مطالعه کنید. اگر توصیه نامه برای دریافت فاند و بورسیه تحصیلی است.، حتما قسمت نیازمندی های داوطلب را با دقت هر چه تمام تر بخوانید. به طور معمول، در هر دانشگاه دستورالعمل های خاصی در مورد تعداد و نوع توصیه نامه ها جهت پذیرش تحصیلی تحصیلات تکمیلی ارائه می شود. فرمت مورد نظر را رعایت کنید. و به مراجع خود گوشزد نمائید. هنگامی که از توصیه کننده درخواست نوشتن می کنید، به طور واضح بیان کنید که توصیه نامه باید چه فرمتی داشته باشد.
اگر برنامه هیچ دستورالعملی در مورد توصیه نامه ها ارائه نداده است.، من پیشنهاد می کنم که دو تا سه توصیه نامه (ترکیبی از اساتید و کارفرما) ارائه کنید.
چگونه از استاد یا کارفرمای خود درخواست توصیه نامه کنید؟
در اینجا بخشی می آید که منتظر آن بودید.: از مراجع خود درخواست کنید که آیا مایل و قادر به نوشتن توصیه نامه شما هستند. من به شدت پیشنهاد می کنم که درخواست خود را شخصی با اساتید مطرح کنید. بجای اینکه حین پیاده روی از ایشان درخواست نمائید.، با استاد یک قرار ملاقات حرفه ای تنظیم کنید. و در مورد اهداف و انگیزه های آینده خود از ادامه تحصیل در خارج از کشور در مقطع تحصیلات تکمیلی صحبت کنید. نظر تخصصی استاد را در مورد آن کشور و فیلد تخصصی جویا شوید. و به طور کلی، هر آنچه که کمک میکند تا نقش نیکویی از شما در ذهن استاد نقش ببندد، مفید خواهد بود. توجه به دغدغه ها و مشغله های اساتید یا کارفرمایان نقش مهمی دارد. به یاد داشته باشید که مراجع شما برای نوشتن توصیه نامه نیاز به زمان دارند (من حدود شش هفته برای هر توصیه نامه زمان اختصاص دادم)، بنابراین جلسه را مطابق با آن تنظیم کنید.
هنگامی که با مرجع دیدار می کنید، ایده ای روشن از آنچه که در ذهن دارید، ارائه دهید. برخی از انتظارات و اهدافی که دارید، بیان کنید. تجربه شخصی من می گوید، یک جدول زمانی کلی آماده کنید و آن را در اختیار استاد قرار دهید. تا از زمان در دسترس شما مطلع باشد. و اما نکته کلیدی در پیگیری های مجدانه نهفته شده است! زمانی که مرجع برای نوشتن یک توصیه نامه، موافقت کرد دائما با مرجع در تماس باشید. در صورت امکان، از مرجع در پیشبرد اهداف تحصیلی خود در خارج از کشور کمک بگیرید.
اگر مرجع بالقوه شما قادر به نوشتن توصیه نامه نیست، آن را مغرضانه نبینید. گاهی اوقات ممکن است اساتید بیش از حد شلوغ باشند. یا ممکن است در توانایی خود برای نشان دادن جنبه های مثبت شخصیت و عملکرد شما برای آن برنامه مطمئن نباشند. از آنها بخاطر وقتی که به شما دادند تشکر کنید و سعی کنید از یک مرجع بالقوه دیگری برای نوشتن توصیه نامه تحصیلات تکمیلی درخواست کنید.
یک فایل PDF از توانمندی های بالقوه خود، فعالیت های علمی پژوهشی که با مرجع انجام داده اید، فعالیت های فوق برنامه و کارهای داوطلبانه ای که انجام داده اید.، اهداف و انگیزه خودتان از انتخاب آن برنامه تحصیلی در خارج از کشور به همراه معدل و نمرات اخذ شده در واحدهایی که با آن مرجع پاس کرده اید را آماده کنید و به مرجع خود ایمیل بزنید. از ارسال چند ایمیل با محتوای جداگانه به مرجع خود پرهیز کنید.
چگونگی درخواست و محتوای قرار داده شده به مرجع خود:
من یک خلاصه کوتاه از هر برنامه ای که قصد اپلای در آنها را داشتم، به مرجع خود ارائه می کردم. برای برنامه های تحصیلات تکمیلی، بسیار مهم است که عنوان برنامه و اطلاعات مقطع را دقیق بدانید. و در اختیار مرجع قرار دهید. برای اکثر برنامه های اپلای، خلاصه ای از برنامه را در وب سایت دانشگاه پیدا می کردم. اگر برنامه ها یک لینک خاص داشتند، آن را به مرجع خود با ایمیل ارسال می کردم.،
اسناد پشتیبانی:
مطابق با تجربه شخصی بنده، بیانیه شخصی و رزومه را به همراه درخواست توصیه نامه، به مرجع ارسال کنید. این به مراجع یک ایده خوب از آنچه که قرار است اتفاق بیفتد، می دهد. تا بتوانند توصیه نامه را به تناسب و منطبق با اهداف و رزومه حرفه ای شما از برنامه ادامه تحصیل در خارج از کشور، تدوین کنند. جدول زمانی: مراجع خود را از تاریخ سر رسید برای ارسال نامه های خود مطلع سازید. همچنین دستورالعمل های نحوه نگارش یا فرمت خاص خواسته شده را در اختیار مرجع خود قرار دهید. (حداقل ۳۰ روز، تا حدود شش هفته برای نگارش توصیه نامه توسط مرجع، زمان اختصاص دهید)
ضمن عرض سپاس از توجه شما. از شما دعوت می کنم که در قسمت دوم “توصیه نامه آکادمیک برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی:نمونه های نگارش توصیه نامه” به نحوه نگارش چند توصیه نامه ، و نحوه تماس با مرجع آکادمیک.، و درخواست از وی مبنی بر نگارش توصیه نامه با ما همراه باشید.