اس.تی.ای.ام (اِستِم) STEM چیست؟
اس.تی.ای.ام (اِستم STEM چیست؟) مخفف علوم، فناوری، مهندسی و ریاضی است. این اصطلاح این مفاهیم را برای نشان دادن اهمیت به دست آوردن یک درک اساسی از هر یک از آنها برای ایجاد دانشجویان جامعتر و در نهایت، نیروی کار قویتر با استعداد، متحد میکند. یک تعریف استاندارد که اغلب توسط محققان کارنگی ملون (Carnegie Mellon) به آن ارجاع می شود این است:
آموزش اس.تی.ای.ام (اس.تی.ای.ام (STEM)) یک رویکرد بین رشتهای برای یادگیری است که در آن مفاهیم علمی دقیق با درسهای دنیای واقعی همراه میشود، زیرا دانشجویان علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات را در زمینههایی به کار میبرند که ارتباط بین دانشگاه، جامعه، کار و شرکت جهانی را امکانپذیر میسازد . سواد اس.تی.ای.ام (اِستِم) و به همراه آن توانایی رقابت در اقتصاد جدید. ”
در طول چند دهه گذشته، اس.تی.ای.ام (اِستِم) تکامل یافته است تا به یک محرک مهم در ارتقا و رونق جهانی تبدیل شود. از تأثیرگذاری بر ثبات اقتصادی تا ایجاد سلامت و ایمنی، درک اس.تی.ای.ام (اِستِم) دنیای ما را به مکانی بهتر تبدیل میکند.
با این حال، چالش های کلیدی وجود داشته است که رشد این صنعت را متوقف کرده و منجر به عدم بلوغ کافی شده است. یکی از مسائل کلیدی این است که تقاضا برای کار و شاغلین اس.تی.ای.ام (اِستِم) به طور فاحشی از عرضه استعدادها بیشتر است. در نتیجه، نهادهای متعددی مانند دولتها، کسبوکارها، موسسات آکادمیک و غیره با هم کار میکنند تا نیاز جهانی به توجه بیشتر به آموزش اس.تی.ای.ام (اِستِم) را برطرف کنند.
تاریخچه اس.تی.ای.ام (اِستِم-STEM)
اجزای اصلی اس.تی.ای.ام (اِستِم-STEM) قرن هاست که وجود داشته است. با گذشت زمان، علاقه و نیاز به افراد بیشتری با مهارت های مرتبط با اس.تی.ای.ام (اِستِم) به طور تصاعدی افزایش می یابد. به گفته بنیاد ملی علوم، تا دهه ۱۹۶۰، بیش از یک میلیون آمریکایی قبلاً در مهندسی و صنایع مرتبط با علم کار می کردند. در دهه اولیۀ ۲۰۰۰، دکتر جودیت رامالای از بنیاد ملی علوم ، اصطلاح اس.تی.ای.ام (اِستِم-STEM) را ابداع کرد. در سال ۲۰۱۴، اداره آمار کار ایالات متحده گزارش داد که مشاغل مرتبط با اس.تی.ای.ام (اِستِم) طی ده سال آینده به بیش از ۹ میلیون شغل افزایش خواهد یافت. این رشد متوقف نشده است و صنایع همچنان نیاز به متخصصان اس.تی.ای.ام (اِستِم) را در حال تکامل و رشد می بینند. امروزه ایالات متحده بیش از هفده میلیون کاردان حوزه اس.تی.ای.ام (اِستِم) را استخدام می کند.
اس.تی.ای.ام (اِستِم) شامل چه رشته هایی می شود؟
چهار دامنه (حوزه) تحت پوشش اس.تی.ای.ام (اِستِم) هر کدام می توانند به تنهایی به عنوان دامنه های جداگانه قبل از اینکه به عنوان یک اصطلاح گرد هم آیند باشند. با این حال، وقتی این اصطلاحات کنار هم قرار می گیرند، یکپارچگی محکمی از رشته ها را نشان می دهند. در ادامه حوزه های استم –STEM ارائه می گردد.
علوم (Science) :
حوزه علوم به عنوان فعالیت فکری و عملی تعریف می شود که شامل مطالعه سیستماتیک ساختار و رفتار جهان فیزیکی و طبیعی از طریق مشاهده و آزمایش است.
صدها مسیر شغلی در علوم وجود دارد. به عنوان مثال، دانشمندان حفاظت از منابع طبیعی مانند آب، جنگل ها و غیره نظارت و محافظت می کنند. دانشمندان زمین شناسی بر عناصر فیزیکی زمین مانند زمین، خاک، سنگ ها و سایر منابع طبیعی تسلط دارند. دانشمندان محیط زیست راه هایی برای درک و کاهش خطراتی که می توانند بر زندگی انسان و محیط زیست تأثیر منفی بگذارند، پیدا می کنند. سایرین عبارتند از زیست شناسان، بیوشیمی دانان، بیوفیزیکدانان، دانشمندان داده و بسیاری موارد دیگر.
فناوری (Technology) :
حوزه فناوری به عنوان استفاده از دانش علمی برای اهداف عملی، به ویژه در صنعت تعریف می شود. این شامل ماشین آلات و تجهیزات توسعه یافته از کاربرد دانش علمی است. اساساً علمی است، کاربردی.
جهان در حال حاضر در میانه یک تکامل فن آوری قرار دارد. صنایع بیشتری نسبت به گذشته به فناوری تکیه کرده و آن را در فرآیندهای روزمره خود ادغام می کنند. در نتیجه، نقش های فنی جدید به طور مکرر ظاهر می شوند. به عنوان مثال، کارشناسان امنیت رایانه از فناوری در برابر حملات سایبری محافظت می کنند. توسعه دهندگان نرم افزار برنامه هایی می سازند که می توانند نیازهای تجاری و مصرف کننده را پشتیبانی کنند. کارشناسان یادگیری ماشینی روش هایی را بررسی می کنند که رایانه ها را می توان برای خودکارسازی (اتوماسیون) وظایف با تقلید از منطق و رفتار انسان برنامه ریزی کرد. سایرین عبارتند از نویسندگان فنی، دانشمندان و مهندسین کامپیوتر، مدیران پایگاه داده و بسیاری دیگر.
مهندسی (Engineering)
مهندسی: حوزه مهندسی به عنوان شاخه ای از علم و فناوری تعریف می شود. که با طراحی، ساخت و استفاده از موتورها، ماشین آلات و سازه ها مرتبط است. بیشتر به عنوان کار و چیرگی مورد نیاز برای به ثمر رساندن هنرمندانه چیزی توصیف می شود.
این حوزه گسترده طیف وسیعی از صنایع را در بر می گیرد. و مانند فناوری، همچنان شاهد ظهور حوزه های جدید است. به عنوان مثال، مهندسان هوافضا هواپیما طراحی، ساخت و آزمایش می کنند. مهندسان شیمی با آزمایش، مشاهده و آزمایش استفاده از مواد شیمیایی مختلف را می کاوند. مهندسان رباتیک به تحقیق، طراحی و ساخت سیستم های رباتیک می پردازند. سایرین شامل مهندسان محیط زیست، مهندسان شبکه، مهندسان مواد و بسیاری موارد دیگر هستند.
ریاضی(math)
ریاضی: حوزه ریاضی به عنوان علم انتزاعی عدد، کمیت و فضا تعریف می شود. ریاضیات ممکن است به تنهایی مورد مطالعه قرار گیرد، که به عنوان ریاضیات محض شناخته می شود، یا همانطور که در سایر رشته ها مانند فیزیک و مهندسی به کار می رود، که به عنوان ریاضیات کاربردی شناخته می شود.
این علم قدیمی تا زمانی که تاریخ مستند شده است وجود داشته است و در طول زمان به بلوغ و پیشرفت ادامه می دهد. به عنوان مثال، اقتصاددانان مسائل مالی و پولی موثر بر اقتصاد را مطالعه می کنند. ریاضیدانان اغلب مسائل پیچیده را حل می کنند یا با استفاده از مدل های ریاضی تحقیق می کنند. آماردانان اعداد و مجموعه داده ها اطلاعات قابل استفاده و روشنگری جمع آوری می کنند. سایرین شامل رمزشناسان، کارشناسان کوانتومی، تحلیلگران مالی و غیره هستند.
ادغام چهار حوزه استم–STEM
وقتی این رشته ها با هم جمع شوند، نحوه ارتباط آنها و تقویت یکدیگر آشکارتر می شود. علوم پایه های گروه را تعیین می کند. این نظریه و روش شناسی سیستمی را در پشت بسیاری از مفاهیمی که سه رشته دیگر را تغذیه می کند، ارائه می دهد. فناوری با نشان دادن اینکه چگونه علم را می توان به کار برد و به کار گرفت، این موضوع را گسترش می دهد. مهندسی با کاوش در “چگونگی” این دو حوزه با یکدیگر در هم تنیده می شوند. و اطمینان حاصل می کند که این دو در کاربرد با هم بخوبی کار می کنند، مهندسی، علوم و فناوری را بیشتر گسترش می دهد. در نهایت، ریاضیات در همه زمینه ها کاربرد دارد، زیرا استفاده از اعداد و داده ها در همه آن حوزه ها مرتبط است.
کدام شغل اس.تی.ای.ام (اِستِم–STEM) برای شما مناسب است؟
مطمئن شوید که رشته ای را انتخاب می کنید که به آن علاقه دارید! در اینجا تعدادی از محبوب ترین رشته ها و مشاغل در هر دسته آورده شده است.
اهمیت روزافزون اس.تی.ای.ام (اِستِم)
اس.تی.ای.ام (اِستِم–STEM) برای بقای انسان حیاتی است
اس.تی.ای.ام (اِستِم) برای هر بخش از وجود انسان و بقای محیطی ضروری است. علم همه را احاطه کرده است، از هوا تا آب، زمین تا فضا. فناوری بخش در حال تحول و حیاتی هر صنعتی است. مهندسی بر بسیاری از نیازهای اساسی جامعه از سیستم های حمل و نقل گرفته تا مسکن و سرپناه تأثیر می گذارد. در نهایت، ریاضیات هسته اصلی اقتصاد جهانی است و هر صنعتی را تحت تاثیر قرار می دهد. بدون این حوزه ها، ما پایه صنعت و نوآوری را نخواهیم داشت.
اس.تی.ای.ام (اِستِم) نه تنها برای اقتصاد ایالات متحده، بلکه برای اقتصاد جهانی نیز حیاتی است. به عنوان مثال، در مطالعه ای که توسط PwC انجام شد ، گزارش شد که تبدیل تنها ۱٪ از نیروی کار استرالیا به مشاغل اس.تی.ای.ام (اِستِم–STEM) تقریبا ۶۰ میلیارد دلار استرالیا به اقتصاد این کشور اضافه می کند. این مطالعه همچنین به این نتیجه رسید که بدون سرمایه گذاری کافی در اس.تی.ای.ام (اِستِم)، این کشور تا سال ۲۰۵۰ از فهرست ۲۰ اقتصاد برتر جهانی سقوط می کند.
نوآوری جهانی به اس.تی.ای.ام (اِستِم–STEM) متکی است و رهبران آن را می دانند
نوآوری نقش مهمی در موفقیت یا شکست دولت هایی دارد که به دنبال رقابت و پیروزی در سطح بین المللی هستند. اشاره شده است که بازده سرمایه گذاری آموزش اس.تی.ای.ام (اِستِم) برای جامعه از حدود ۲۰٪ تا تقریبا ۷۰٪ برآورد می شود. این امر باعث افزایش علاقه سیاستگذارانی شده است که به دنبال تقویت نوآوری و موفقیت در مناطق خود هستند. آنها توجه بیشتری به نیاز به آموزش اس.تی.ای.ام (اِستِم) و سیاست هایی دارند که از رشد آنها حمایت می کند.
اس.تی.ای.ام (اِستِم) در تمام زمینه های زندگی، به انسان کمک می کند
فراتر از جنبه های فنی که در بالا توضیح داده شد، آموزش اس.تی.ای.ام (اِستِم) می تواند به همه ما کمک کند تا مهارت های اساسی مانند حل مسئله، تفکر انتقادی، خلاقیت، نوآوری، یافتن و استفاده از شواهد، تجزیه و تحلیل، همکاری تیمی و غیره را بیاموزیم.
تفکر انتقادی و مهارت های حل مسئله برای بقا و رشد ضروری است. برای مثال، وقتی دانشجویان یاد میگیرند که پروژههای علمی را تکمیل کنند، جایی که باید یک مسئله را تعریف کنند، یک فرضیه ایجاد کنند، آزمایشی را برای آزمایش آن فرضیه توسعه دهند و در نهایت به نتیجهای برسند – مهارتهایی را میآموزند که میتواند در تمام طول عمر مفید باشد. این تجربیات همچنین به دانشحویان می آموزد که هنگام درک مفاهیم و مشکلات، تعیین علت اصلی و ایجاد راه حل های نوآورانه جدید کنجکاو باشند.
رشد تقاضا برای اس.تی.ای.ام (اِستِم–STEM)
با توجه به فواید سرمایه گذاری در اس.تی.ای.ام (اِستِم)، تقاضای سرمایه گذاری با سرعت بیشتری نسبت به توسعه خطوط لوله انرژی به رشد خود ادامه می دهد. امروزه بیش از یک میلیون شغل خالی در زمینه اس.تی.ای.ام (اِستِم) وجود دارد. و پیش بینی می شود که این تعداد در پنج سال آینده به بیش از ۳ میلیون شغل افزایش یابد. در همان زمان، بیش از ۱۵٪ از دانشجویان در کالج در حال تکمیل برنامه های دانشگاهی مرتبط هستند. علاوه بر این، زمینه های جدیدی مانند هوش مصنوعی و امنیت سایبری در حال ظهور هستند تا این تعداد را افزایش دهند.
حمایت دولت برای پر کردن شکاف و حمایت از آموزش استم–STEM
نهادهای دولتی برای کمک به ترویج و فعال کردن آموزش اس.تی.ای.ام (اِستِم) گام برمی دارند.
دولت اوباما شروع به پیشگامی در برخی برنامه ها و اهداف حیاتی برای افزایش آموزش اس.تی.ای.ام (اِستِم) کرد. تا سال ۲۰۱۶، دولت ایالات بیش از یک میلیارد دلار سرمایه گذاری خصوصی برای بهبود آموزش اس.تی.ای.ام (اِستِم) از طریق کمپین اوباما آموزش دهید تا نوآوری کنید، تضمین کرده بود. دولت همچنین پیشرفت قابل توجهی در راستای هدف ایجاد ۱۰۰۰۰۰ معلم جدید ریاضی و علوم و حداقل ۲۵۰۰۰ فارغ التحصیل در رشته های مرتبط با مهندسی تا سال ۲۰۲۱ داشته است. ۱۴ آژانس فدرال مسئول بودند. در چند سال گذشته همه چیز درحال اقدام و پیگیری بوده است، و آخرین استراتژی کاخ سفید برای آموزش اس.تی.ای.ام (اِستِم) با هدف دستیابی به سه هدف آرمانی انجام شده است.
۳ هدف آرمانی آموزش اِستِم –STEM در آمریکا
اولین مورد، ایجاد یک پایه قوی برای سواد اس.تی.ای.ام (اِستِم–STEM) است تا اطمینان حاصل شود که همه آمریکایی ها می توانند بر اصول اولیه اس.تی.ای.ام (اِستِم) تسلط داشته باشند. این امر همچنین باعث میشود افراد در پذیرش تکامل فنی با مشارکت بیشتر در جامعه بهتر عمل کنند. دوم افزایش تنوع، برابری و جهان شمولی در صنعت است. این شامل تمرکز بر توانمندسازی گروههایی میشود که در گذشته کمتر از آنها نمایندگی و خدمات کمتری دریافت کردهاند. در نهایت، هدف این است که نیروی کار اس.تی.ای.ام (اِستِم) را برای آینده از طریق افراد حرفهای تحصیل کرده و برنامههای تجاری مبتنی بر مهارت آماده کنیم.
استراتژی برای دستیابی به این امر ابتدا شامل توسعه مشارکت های استراتژیک بین مؤسسات آموزشی و آکادمیک، کارفرمایان و جوامع است. این استراتژی همچنین مستلزم درگیر کردن دانشجویان می باشد. رشتههای اس.تی.ای.ام (اِستِم) برای الهامبخشی بیشتر از طریق قرار گرفتن در معرض مشکلات دنیای واقعی و همچنین ایجاد سواد محاسباتی برای کمک به دانشجویان در درک چگونگی ادامه تکامل فناوری و تأثیرگذاری بر فرآیندهای روزمره، تدوین و سازگار می شوند.
اکنون چندین دپارتمان وجود دارد که از آموزش اس.تی.ای.ام (اِستِم) پشتیبانی می کنند، از جمله موارد زیر:
دپارتمان های حامی و پشتیبان آموزش اِستِم –STEM در ایالات متحده آمریکا
• دفتر برنامه ریزی، ارزیابی و توسعه سیاست ( OPEPD )
• دفتر آموزش حرفه ای، بزرگسالان و فنی ( OCTAE )
• دفتر آموزش ابتدایی و متوسطه ( OESE )
• دفتر آموزش و پرورش ویژه و خدمات توانبخشی ( OSERS )
• دفتر آموزش عالی ( OPE )
• دفتر فناوری آموزشی ( OET )
• دفتر فراگیری زبان انگلیسی ( OELA )
• موسسه علوم تربیتی ( IES )
• ابتکارات کاخ سفید ( WHI )
• کمک دانشجویی فدرال ( FSA )
آموزش اس.تی.ای.ام (اِستِم–STEM)
تمرکز قابل توجهی بر آموزش اس.تی.ای.ام (اِستِم) در سطوح مختلف آموزشی و آکادمیک بوده است. به طور کلی، هر چه دانشجویان زودتر آموزش اس.تی.ای.ام (اِستِم) را فرا گیرند، بهتر است. نه تنها برای مسیر شغلی، بلکه برای تفکر انتقادی عمومی و مهارتهای حل مسئله نیز بایست ضرورت یابد.
آموزش اس.تی.ای.ام (اِستِم) در مدارس ابتدایی
طبق تجارب آمریکائیان، بسیار مهم است که دانش آموزان را در اولین تجربه های تحصیلی خود در معرض آموزش اس.تی.ای.ام (اِستِم) قرار دهید. انجام این کار به آنها قدرت می دهد تا نقش بلندمدتی در تأثیرگذاری بر رقابت جهانی و ثبات اقتصادی ایفا کنند. علاقه مند کردن کودکان مدرسه ای به اس.تی.ای.ام (اِستِم–STEM) باید یک تلاش همگانی و پایدار باشد. با کار با آنها برای کشف زوایای بسیاری از اس.تی.ای.ام (اِستِم) شروع کنید. برای مثال، سفر به باغوحش، باغهای گیاهشناسی، و موزههای علم و صنعت میتواند به ارائه برخی از موارد اولیه کمک کند. در طول روزهای شغلی و فرصتهای دیگر برای قرار دادن دانشآموزان در مسیرهای شغلی احتمالی، حتماً متخصصان اس.تی.ای.ام (اِستِم) را در نظر بگیرید. دانشآموزان باید دانشمندان، توسعهدهندگان فنی، اقتصاددانان و غیره را با پیشینههای مختلف ببینند که در اس.تی.ای.ام (اِستِم) پیشرفت میکنند. علاوه بر این، برای آنها حیاتی است که افراد حرفه ای را ببینند که شبیه آنها هستند و از پیشینه های مشابهی می آیند تا به آنها نشان دهند که چه چیزی واقعا ممکن است. به دنبال بازیهای محرک مانند پازل، کتابهای رنگآمیزی آناتومی، بازیهای کدگذاری و موارد دیگر باشید که به دانشآموزان در معرض اس.تی.ای.ام (اِستِم) به روشهای سرگرمکننده و جذاب کمک میکند. در نهایت، اس.تی.ای.ام (اِستِم) را در سرگرمی ها ادغام کنید. بیاموزید که کودکان چه چیزهایی را دوست دارند و سعی کنید از طریق آن فرصتها، راههای خلاقانهای برای افشای حوزههای اس.تی.ای.ام (اِستِم) پیدا کنید. برای مثال، اگر کودکی از ورزشهای آبی و شنا لذت میبرد، سعی کنید او را در درک آبزیان، حملونقل آبی، یا مفاهیمی که شامل اس.تی.ای.ام (اِستِم) هستند و ارتباط نزدیکی با علایق او دارند، درگیر کنید.
چندین برنامه وجود دارد که هدف افزایش اس.تی.ای.ام (اِستِم) در مدارس ابتدایی است.
آموزش اس.تی.ای.ام (اِستِم) در راهنمایی و دبیرستان
از آنجایی که دانشآموزان اغلباً در حال فکر کردن در مورد شغل خود در دبیرستان هستند، قرار گرفتن بیشتر در معرض آموزه های اس.تی.ای.ام (اِستِم) میتواند به گسترش افق دید آنها کمک کند. این امر به ویژه در جوامعی که از خدمات ضعیف برخوردارند، صادق است، جایی که دانش آموزان ممکن است به منابع اس.تی.ای.ام (اِستِم)، الگوهای نقش، تجربیات و موارد دیگر دسترسی نداشته باشند.
چندین برنامه وجود دارد که هدف آن افزایش آموزه های اس.تی.ای.ام (اِستِم) در دبیرستان و راهنمایی است.
آموزش پیش پزشکی برای دانش آموزان دبیرستانی علاقمند به تحصیلات پزشکی ایتالیا و چین
آموزش پیش پزشکی برای دانشجویان ایرانی
آموزش مداوم
به لطف افزایش آگاهی از چالشهای اس.تی.ای.ام (اِستِم)، تقاضاهای بسیار زیاد در سراسر صنایع، و پشتیبانی از سوی نهادهای متعدد، تعداد مدرکها و برنامههای آموزشی مرتبط با اس.تی.ای.ام (اِستِم) به طور مداوم افزایش یافته است. دانشگاه های بیشتری در حال ارائه برنامه های تحصیلی اِستِم-STEM در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد هستند.
با توجه به تکامل فنی فوق الذکر، علوم کامپیوتر و حوزه های مرتبط با فناوری تقاضای بالایی دارند. پیشبینی میشود که ظرف دو سال آینده تنها در حوزه امنیت سایبری، بیش از ۳ میلیون شغل در سطح جهان نسبت به افراد متخصص واجد شرایط برای پر کردن آنها وجود خواهد داشت و آموزش لازم برای برآورده کردن این نیاز واقعاً عقب مانده است. ایالات متحده حدود نیم میلیون از این شکاف را تشکیل می دهد. این مهم در مورد حوزه های جدید و پیشرفته دیگر مانند تجزیه و تحلیل داده ها، هوش مصنوعی و موارد دیگر نیز صادق است.
اینها فقط چالش های ملی نیستند. این کمبودهای جهانی استعداد، رقابتی جهانی را نه فقط برای استعدادها، بلکه برای خروجی های خلاقانه ای که از داشتن چنین استعدادهایی حاصل می شود، گسترش می دهد.
حل کمبود استعداد جهانی مستلزم درک راه های خلاقانه بسیاری است که دانش آموزان می توانند اطلاعات، آموزش و مهارت های مورد نیاز برای کمک به ارزش آفرینی را به دست آورند. بسیاری از زمینه های اس.تی.ای.ام (اِستِم) را می توان از طریق برنامه های آموزشی عملی یاد گرفت. به عنوان مثال، Year Up سازمانی است که زمان خود را به بستن فرصتها با ارائه دسترسی دانشآموزان به شش ماه آموزش فنی در اس.تی.ای.ام (اِستِم) و سایر زمینهها و همچنین شش ماه کارآموزی تجربی اختصاص میدهد. انجام این کار شرکتها را قادر میسازد تا به سرعت از استعدادهای نوپا بهره ببرند و آنها را پرورش دهند تا با سرعتی سریع به ارزش آفرینی شرکت کمک کنند.
چالش های یادگیری اس.تی.ای.ام (اِستِم-STEM)
اگرچه کارهای زیادی برای تغییر و تاثیرگذاری بر تغییرات در این صنعت انجام شده است، اما هنوز در چند زمینه کلیدی جای زیادی برای بهبود وجود دارد:
منابع عقب مانده: اساتید اس.تی.ای.ام (اِستِم–STEM) بیشتری مورد نیاز هستند، اما نهادهای بخش دولتی، به ویژه در سیستم آموزشی، اغلب با محدودیت های بودجه ای دست و پنجه نرم می کنند که تعداد اساتید را که مایل به پیشرفت در این حوزه هستند، کاهش می دهد. همچنین، برای افزایش مشارکت دانشجویان در اولین مرحله ممکن، باید کارهای بیشتری انجام شود.
فرهنگ سیستمی ارزیابی ناکارآمد:
ایجاد برنامه هایی که دانشجویان را با اس.تی.ای.ام (اِستِم–STEM) آشنا می کند کافی نیست. اگر آن برنامه ها به اندازه کافی دانشجویان را برای محل کار آماده نکنند، در این صورت آنها پتانسیل خود را کاملا درک نمی کنند. تنها در آمریکا بیش از ۷۵ درصد از فارغ التحصیلان دبیرستان برای دوره های آموزش عالی آمادگی ندارند. دانشجویان ممکن است دورهها یا امتحانات را بگذرانند، اما توانایی ارزیابی آمادگی بسیار بیشتر از ارزیابیها و نمرهگذاری سنتی است. علاوه بر این، برخی از دانشآموزان، هر چند درخشان، ممکن است در امتحانات بهترین نباشند. مهم است که اطمینان حاصل کنیم که ما به روشهایی مرتبط و بیطرفانه آزمایش و ارزیابی میکنیم.
تنوع و انعطاف پذیری و گونه گونگی – فاکتوری تاثیر گذار
تنوع یک چالش طولانی مدت در اس.تی.ای.ام (اِستِم) بوده است. این حوزه از لحاظ تاریخی بدین گونه بوده است که علاوه بر نداشتن تنوع فرهنگی، تحت سلطه مردان نیز است.
طبق تحقیقات PEW ، زنان تقریباً ۵۰٪ از کاردانهای اس.تی.ای.ام (اِستِم) را تشکیل می دهند که بیشتر به مشاغل اس.تی.ای.ام (اِستِم) در مراقبت های بهداشتی نسبت داده می شود. زنان همچنان در حوزههای دیگری مانند مهندسی و فناوری حضور ندارند. برخی از حوزهها، مانند محاسبات و فناوری، شاهد کاهش حضور زنان بودهاند. علاوه بر این، وقتی صحبت از قومیت میشود، سیاهپوستان و اسپانیاییتبارها کمتر در دامنههای اس.تی.ای.ام (اِستِم) حضور دارند. گروه های قفقازی و آسیایی تمایل دارند بیش از حد حضور داشته باشند. برای مثال، در حالی که متخصصان سیاه پوست و اسپانیایی تبار مجموعاً ۱۶ درصد از نیروی کار اس.تی.ای.ام (اِستِم) را تشکیل می دهند، این گروه ها نیز تقریباً ۴۰ درصد از پرستاران حرفه ای را تشکیل می دهند.
این عدم تنوع بر موفقیت صنعت تأثیر منفی می گذارد. گزارش های متعدد نشان می دهد که تنوع بیشتر به معنای خروجی با کیفیت بیشتر و عملکرد عالی در بین صنایع است. ایالات متحده برای رقابت در سطح جهانی به تنوع بیشتری نیاز دارد.
پیدایش و رشد حوزه هنرها در اِستِم STEAM
ترویج اس.تی.ای.ام (اِستِم) نباید از ارزش حوزه های دانشگاهی خارج از این دسته بکاهد.
در حالی که علم، فناوری، مهندسی و ریاضی بسیار مهم هستند، اما تنها بخشی از مهارتهای لازم را که افراد برای رشد فکری نیاز دارند پوشش میدهند. هنرها نیز حیاتی هستند و ثابت می کنند که یک عنصر گمشده در گفتگو هستند. اس.تی.ای.ام (اِستِم) بدون یادگیری ارتباطات، خواندن، درک مطلب و موارد دیگر هیچ معنایی ندارد. این درک منجر به تولد اصطلاح STEAM شده که شامل همه چیزهایی است که تا به امروز با اضافه شدن Arts بحث شده است. هنگامی که این همگرایی اتفاق می افتد، نتایج مهم از قرار گرفتن در معرض STEAM شامل تفکر انتقادی، خلاق و مشارکتی ترکیبی می شود.
یک مثال عملی این است که معماران باید مهارت های درک، تجسم و مستندسازی بالایی داشته باشند، اما همچنین باید از مهارت های سنگین ریاضی، مهندسی و فناوری در این فرآیند استفاده کنند. همه عناصر STEAM برای تبدیل شدن به یک معمار بزرگ مورد نیاز هستند.
نتیجه گیری از اینکه اِستِم –STEM چیست؟
اس.تی.ای.ام (اِستِم) برای رقابت جهانی بسیار مهم است اما همچنین دانشجویان را با فرصت های شغلی فراوان در زمینه های در حال رشد تشویق می کند.
در حالی که چالش هایی در ارتباط با استعدادیابی در این فضا وجود داشته است، هر دو نهاد بخش دولتی و خصوصی برای کمک به رسیدگی به این چالش ها قدم برداشته اند. این برنامه ها اهمیت آموزش اس.تی.ای.ام (اِستِم) و تلاش برای بهبود قرار گرفتن در معرض و آموزش از مدرسه ابتدایی تا کالج، با تمرکز بیشتر بر ارزش و مزایای برنامه های بدون مدرک را تصدیق می کنند.
در حالی که سر و صدای زیادی در مورد اس.تی.ای.ام (اِستِم) در صنایع وجود داشته است، مهم است که توجه داشته باشید که این برچسب همه جانبه نیست. هنرها جزء مهمی از گفتگو هستند و مفهوم STEAM همچنان محبوبیت خود را افزایش می دهد زیرا دیدگاه ها در مورد دانش اساسی مورد نیاز برای رقابت در سطح جهانی و رشد اقتصادی رشد می کنند. (رشد تفکر و اندیشه)