اپلیکیشن اپلای

گام نخست در نگارش رزومه مدرن – رزومه مبتنی بر صلاحیت

مدیران استخدام کننده، شایستگیهای مورد نیاز را از طریق آگهی شرح شغل منتقل می کند. پس اولین چالش در نگارش رزومه مبتنی بر صلاحیت، این است که این شرح را رمز گشایی کنید.

نگارش رزومه مبتنی بر صلاحیت یا رزومه مدرن

اولین گام در نگارش رزومه مبتنی بر صلاحیت

اولین گام، در روش شش مرحله‌ای رزومه نویسی مدرن،(نگارش رزومه مبتنی بر صلاحیت) شناسایی شایستگی های مرتبط با جایگاه موقعیتی است، که در آن اپلای می کنید. (مثل موقعیت بورسیه تحصیلی و یا شغل حرفه ای یا آکادمیک). برداشتن این گام به معنای آنست که دارید از ابتدا به نیازهای سازمان استخدام کننده فکر می‌کنید. دارید خودتان را در ذهن مدیر استخدام کننده، جای می‌دهید.

درک صحیح آگهی شغلی – بین المللی

هر مدیر استخدام کننده، شایستگیهای مورد نیاز را از طریق شرح شغل یا آگهی شغلی، منتقل می کند. پس اولین چالشتان در نگارش رزومه مبتنی بر صلاحیت، این است که این شرح را رمز گشایی کنید. در ساده‌ ترین مورد، یک سازمان شایستگی های مورد نیاز را صریحاً لیست می‌کند. امروزه بیش از پیش، سازمان ها این گزینه را انتخاب می‌کنند.  با این وجود، ممکن است ببینید شایستگی ها به عنوان ابعاد، یا ویژگیها، مسئولیتها عنوان می شوند. شایستگی های مرتبط با آگهی شغلی، اساسی ترین رکن در نگارش موفق رزومه مبتنی بر صلاحیت، است. در بعضی آگهی های شغلی – بین المللی ممکن است عنوان «داوطلب موفق اینگونه خواهد بود …» عبارت بندی شود؛ و سپس رفتارها توصیف شوند، اما نیت همان است.  همچنین ممکن است در بعضی موقعیت های استخدامی یا آکادمیک، شایستگی هایی بیابید که تحت عنوان مهارتهای مورد نیاز لیست شده، شاید مهارتهای مهم یا صرفاً “مهارتهای ضروری”.

شناخت شایستگی ها و صلاحیت ها قبل از شروع نگارش رزومه

در پایان، ممکن‌است به شایستگی ها تلویحا تحت عنوان مسئولیت ها یا مسئولیتهای اصلی، اشاره‌ شود. یا گاهی وظایف شغلی نیز عنوان شوند. به هر حال، شایستگی ها، ویژگی های بنیادی، رفتار، دانش و مهارتهای ضروری برای متمایز کردن عملکرد شما در خصوص آنچه دنبالش می‌گردید، را توصیف می‌کنند. کمی پیچده است. اما با مطالعه کردن لیست صلاحیت های عمومی و مورد نیاز هر سازمان استخدام کننده ای یا همان مهارت های نرم، به درک و فهم بیشتر مفهوم شایستگی بیشتر پی خواهید برد.

تمرکز در نگارش رزومه مبتنی بر صلاحیت

ممکن است به نظر پیش پا افتاده برسد، اما قطعا از اینکه چه تعداد متقاضی این مهم را نادیده می‌گیرند، شگفت زده خواهید شد. برآورد شده که بیشترِ متقاضیان کمتر از ۵۰  ثانیه وقت می‌گذارند تا شرح شغلی را بخوانند، قبل از این که درخواست بدهند! و اپلیکیشن اپلای خود را ارائه دهند. خوب متاسفانه این افراد در اخذ آن موقعیت شغلی یا بورسیه یا هر جایزه مبتنی بر انتخاب سزاوارترین متقاضی، به فنا می روند. به گفته انگلیسی: Doom to fail! (cannot be avoided)

کلید واژه‌های ویژه در رزومه

این دسته از متقاضیان روشی کلی و بی حساب و کتابی برای ارسال رزومه دارند، بعد نمی‌دانند چرا تماسی دریافت نمی‌کنند. ! به هر حال این کاری نیست که شما قرار است انجام دهید.  شما قرار است روی درخواستتان تأمل کنید. و از دیدگاه مدیر استخدام کننده به آن نگاه کنید. وقتی سازمان استخدام کننده یک شرح شغلی را آگهی می‌کند، شامل کلید واژه‌های ویژه ایست برای دانش، مهارت ها و توانایی هایی که مدیر استخدام کننده دنبالش است. و شما باید این مهم را در نگارش رزومه مبتنی بر صلاحیت خود بازتاب دهید.

سیستم تشخیص کلید واژه ها در رزومه

چنانچه رزومه‌تان این واژه های کلیدی مهارتی را در بر نداشته باشد ممکن است از ابتدا حذف شود. کارفرمایان زیادی نرم‌افزاری به‌کارمی‌برند که رزومه را برای واژه‌های مهارت کلیدی، بررسی‌می‌کند. و به طور خودکار، رزومه‌هایی که این واژه ‌ها یا عبارت ها را ندارند، رد می‌کنند. مثلا یک آگهی پیدا می‌کنید که با شغلی که دنبالش هستید، جور در می‌آید.

برای آنکه رزومه‌تان را با جایگاه خاص شغلی، مناسب سازی کنید، قبل از شروع نگارش رزومه مبتنی بر صلاحیت، روی سه ناحیه ی مهم در یک آگهی شغلی تمرکز کنید. آنها عبارتند از :  

  • اول، باید اطمینان حاصل کنید که رزومه‌تان با آن نقش درخواستی منطبق است. معنایش این است که عنوان درخواستی در آگهی شغلی باید با عنوان اعلامیه هدف در رزومه مدرن، جور در بیاید. همچنین باید درسمت بالای رزومه‌تان باشد. این مهم، برای مدیراستخدام کننده چشمگیر است. همچنین محاسبه و تصدیق انطباق میان رزومه و آگهی شغلی در یک سیستم ردیاب کلمات کلیدی را تسهیل می کند.

 

  • بعد، باید مطمئن شوید که سازگاری ارزشی دارید.  این بدان معناست که کارفرمایان به دنبال متقاضیانی هستند که با محیطشان خوب سازگار باشند.  پس میان مسئولیتهای قبلی‌تان و شرایط، همپوشانی پیدا کنید، تا نشان دهید چه ارزشی می‌توانید به سازمان عرضه کنید.

 

  • در پایان، اطمینان حاصل کنید که انطباق مهارتی دارید.  شایستگی ها را در آگهی شغلی شناسایی کنید. و همان زبان را در نگارش رزومه مبتنی بر صلاحیت خود انعکاس دهید.  سابقه‌ تحصیلی، کاری و کلیه مهارتهای قابل انتقالی که نشان‌ می‌دهند که با شایستگی هایی که در طول حرفه خود پرورش داده‌اید مجهزید؛ و قادرید آن کار یا مسئولیت را انجام دهید؛ را شامل کنید.

مطالعه بیشتر: تفاوت رزومه و CV آکادمیک

مطالعه بیشتر:نمونه های موفق رزومه تحصیلی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی

تطابق بیشتر با صلاحیت ها

در نگارش رزومه صلاحیت محور درک و تشخیص کاملی از شرح آگهی شغلی نقطه آغاز است. اما هنوز لازمست چندین کار روی خود انجام دهید تا با شایستگیها بیشتر همخوانی پیدا کنید. جهت نگارش موفق رزومه مبتنی بر صلاحیت، باید یقین پیدا کنید آن شایستگیها، چیزهایی هستند که دوست دارید انجام دهید.

  • در نگارش رزومه صلاحیت محور، اغلب دنبال شایستگیِ رفتاری باشید. مانند وجدان کاری یا خصیصه‌های شخصیتی. در نگارش رزومه مبتنی بر صلاحیت، سعی کنید زبان کارفرما را به کار برید.

سیستم تشخیص کلید واژه ها در نگارش رزومه مبتنی بر صلاحیت

در نگارش رزومه صلاحیت محور فراتر از شرح شغلی، فکر کنید به اینکه شایستگیهای بدیهی برای آن جایگاه چه خواهند بود. به علاوه اینکه انجمنهای حرفه ای، وب سایت سازمانی که به آن علاقه دارید؛ همه اینها می‌توانند کمکتان کنند لیستی فراگیر از شایستگیهای خود تدوین کنید. از خودتان بپرسید اگر شما مدیر استخدام کننده بودید، دنبال چه می گشتید؟

  در مطالب خواندنی که در ضمیمه این مقاله ارائه شده، توصیفهایی از شایستگی و صلاحیت های معمول برای اکثریت جایگاه های شغلی، خواهید یافت.

در ادامه نگارش رزومه مبتنی بر صلاحیت لازمست در مورد سطح مهارت در هر حوزه شایستگی فکر کنید. سطوح مهارتی که سازمان احتمالا برای آن جایگاه شغلی نیازدارد.  به یاد داشته باشید که در نگارش رزومه مبتنی بر صلاحیت؛

نه تنها شایستگی های تکنیکی، بلکه شایستگیهای رفتاری که مرتبط با فرهنگ آن سازمان یا دانشگاه است را در رزومه یا CV آکادمیک خود لحاظ کنید. در پایان، لیست خود را مرور کنید و شایستگیهایی را که فکر می‌کنید بیشتر حیاتی‌اند، شناسایی کنید.  لیست را به ۱۰ تا ۱۵ تا از مهمترین شایستگیها محدود کنید.  در نظر بگیرید که برای موفق بودن در آن موقعیت استخدامی هر کدام چقدر مهمند ؟ و این مهم را نیز در نگارش رزومه مبتنی بر صلاحیت لحاظ نمائید.

رزومه نویسی مدرن در برابر نگارش سنتی رزومه

در نگارش رزومه مبتنی بر صلاحیت ابتدا نگاه می‌کنید که سازمان استخدام کننده به چه صلاحیت هایی نیاز دارد. سپس توانمدی ها و صلاحیت ها را بر اساس آن و با واژه های مهارتی کلیدی متناسب عنوان می کنید. در صورتیکه در روش سنتی نگارش رزومه، ابتدا به سابقه‌تان نگاه ‌می‌کنید. در حالیکه روش سنتی رزومه نویسی بر مهارتها و دستاوردها متمرکز است، در این روش شما تنها امیدوارید که سابقه تان را با یک فرصت شغلی انطباق دهید. اما با نگارش رزومه مبتنی بر صلاحیت یا همان رزومه مدرن، توانمندی ها و قابلیت های شما می تواند برای فرصت های متعددی متناسب سازی شود.

نگارش رزومه مبتنی بر صلاحیت یا رزومه ی برنده، از سوی دیگر، همیشه نیازهای سازمان استخدام کننده را در اولویت می‌گذارد.

همزمان، همه ی تلاشهایتان از درون به بیرون اثر خواهند کرد.  عمیق‌ترین دلیل‌تان برای کاری که انجام می‌دهید، فرآیند کاریابی‌تان را هدایت می‌کند.

برای دریافت ضمیمه خواندنی این مطلب به منابع و مراجع دوره آموزشی رزومه نویسی مدرن مراجعه نمائید. در مقاله معرفی رزومه مبتنی بر صلاحیت، در مورد یک روش شش مرحله‌ای برای نگارش یک رزومه موفق، گفتیم.

 


اپلای پدیا، مجله آمادگی برای اپلای در …

هر رزومه‌ای که می‌نویسید، داستانی نقل می‌کند؛ نه تنها از آنچه انجام می‌دهید بلکه از چرایی انجام آن.  چنین رزومه‌ای یک سازمان را دعوت می‌کند که استخدامتان کند نه فقط چون برای شغل واجد شرایطید، بلکه به خاطر آنکه هستید.  این چیزیست که موجب می‌شود برجسته باشید.  به امید موفقیت همه متقاضیان ایران زمین در رقابتهای بین المللی.

انتقاد، نظر و اشتراک گذاری فراموش نشه. 🙂

امتیاز کاربران: اولین نفری باشید که امتیاز می دهد!
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن